W naszej szkole powstał ogród sensoryczny
W obecnym roku szkolnym 2023/2024 w naszej szkole powstał ogród sensoryczny, mający oficjalną nazwę
„Ogród zmysłów K.K. Baczyńskiego”.
Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach pozyskanych funduszy z programu LAS (Laboratorium Aktywności i Samorządności) ze Stowarzyszenia POLITES.
W ramach programu LAS, powstała grupa inicjatywna, złożona z uczniów oraz nauczycieli, która chciała coś zmienić w naszym szkolnym otoczeniu. Grupa spotykała się systematycznie raz w tygodniu od marca do maja, rozmawiając, dyskutując, a jednocześnie próbowała określić potrzeby, aby w konsekwencji współdecydować, na jakie działania uczestnicy chcieliby przeznaczyć pozyskane środki.Na zorganizowanej debacie, w efekcie głosowania, do realizacji został wybrany między innymi projekt na założenie ogrodu sensorycznego. Pomysłodawcy projektu, a jednocześnie koordynatorzy to pedagog szkolny pani Alina Roguska oraz nauczycielka-bibliotekarka szkolna pani Marzanna Lichaczewska, które to wraz z uczniami, chętnymi do pomocy wolontariuszami, wspólną, ciężką pracą, stworzyły ogród.
W pracach wykonawczych pomagało nam wielu uczniów z różnych klas, ale największą pomoc otrzymałyśmy od uczniów z klas 1b, 2a, 1a, a ostatnio opiekowały się ogrodem uczennice z klasy 1d.
Tutaj bardzo dziękujemy za wspólną pracę przy tworzeniu ogrodu tym szczególnie zaangażowanym uczniom:
– z klasy 1b: Kornelii, Filipowi, Szymonowi, Igorowi, Oliwierowi, Pawłowi
– z klasy 2a: Magdzie, Andrzejowi, Karolowi, Artemowi, Pawłowi, Adamowi, Michałowi, Igorowi, Anicie, Piotrowi
– z klasy 1a: Rafałowi, Natanowi, Jakubowi, Damianowi, Patrycji, Wiktorowi, Mateuszowi, Marcie, Mai, Sebastianowi, Janowi
– z klasy 1d: Marii, Darii, Oliwii, Joannie.
Oczywiście nie byłoby naszego ogrodu bez fachowego wsparcia, pomocy, jaką otrzymaliśmy ze strony innych, postronnych osób.
Pani Andżelika Makowska (BLUE OGRODY) rozplanowała nam części ogrodu oraz zaplanowała rośliny.
Firma pani Olgi i pana Arka Stepień (PAN Bratek) pomogła w realizacji zamówienia roślin oraz potrzebnych innych materiałów.
Duże wsparcie otrzymaliśmy również od potencjalnego sponsora, a mianowicie od firmy Castorama Szczecin Ku Słońcu.
Firma Castorama zasponsorowała nam potrzebne do zależenia ogrodu materiały: ziemię, korę, rośliny itp. Bardzo dużą jednak fachową pomoc otrzymaliśmy od pana Patryka Andrzejewskiego, pracownika działu ogrodniczego sklepu Castorama Szczecin Ku Słońcu, który przy zakładaniu ogrodu i sadzeniu roślin, służył nam swoją wiedzą, fachowością. Jego pomoc była dla nas bardzo cenna.
Dodatkowo jeden z rodziców, tata Oli, zrobił nam ogrodową szafkę na Bookrosing, w której zamierzamy umieścić książki. Przebywając w naszym ogrodzie, będzie można zagłębić się na chwilę w dostępnej literaturze.
Idea ogrodu sensorycznego polega na oddziaływaniu przyrody na wszystkie zmysły, silniej niż „tradycyjne” ogrody. W zamyśle tych ogrodów jest możliwość obcowania z naturą poprzez wzrok, dotyk, węch, smak, słuch. Aby ogród sensoryczny mógł pełnić swoją rolę należy dobrać rośliny, przygotować ścieżki, zaprojektować różne jego strefy.
Nasz ogród powstał przy boisku „Orlik”. Obejmuje cztery części tematyczne, które mają za zadanie pobudzić wszystkie zmysły. Mamy strefy: dotyku, zapachu, wzroku (koloru) oraz smaku.
W strefie dotyku posadzono rośliny o różnorodnych strukturach: jałowiec, starzec, rozchodniki, berberysy itp.
Strefa wzroku, koloru ma stymulować wzrok szeroką paletą barw. W tym celu posadzone zostały rośliny o różnorodnej kolorystyce kwiatów. Wśród nich znajdują się m.in.: róże, hortensje, floksy, łubin, dalie, szałwia.
Część zapachu ma pobudzić wyobraźnię i silnie wpływać na emocje. Niektóre rośliny uwalniają swoje aromaty w sposób naturalny, inne uwalniane są dopiero poprzez kruszenie płatków kwiatów lub liści. W tej części stymulującej zapachami zaplanowano wykorzystanie zarówno kwiatów jak i ziół, łącząc je w niepowtarzalne kompozycje aromatyczne. Można tu znaleźć byliny o intensywnym zapachu: tawuły, piwonie, lawendę, goździki pierzaste, pysznogłówkę, tymianek.
Z kolei w strefie smaku mamy podniesione grządki, w których możemy znaleźć: truskawki, poziomki, seler naciowy, pomidorki koktajlowe, cukinię, dynię. W warzywniaku znajdują się również zioła: oregano, lubczyk, tymianek. Strefa smaku to również krzewy owocowe: agrest, porzeczka, borówki. Znajdziemy tu również maliny oraz winorośla.
Ogród daje również możliwość obserwacji i przybliża świat zwierząt, zwłaszcza ptaków, pożytecznych owadów i motyli. W założeniu zostaną również postawione: karmnik dla ptaków oraz domek dla owadów.
Przebywanie w takim ogrodzie może dostarczyć bardzo dużo wrażeń zmysłowych, które mogą uspokoić, odprężyć, ale również pobudzić fascynację i zaciekawienie światem przyrody.
Celem zorganizowania tego typu ogrodu to aktywna nauka, poprawa zdrowia, zrównoważony, wszechstronny rozwój młodych ludzi, wykorzystujący wiedzę w praktyce. Ogród również może mieć charakter terapeutyczny.
Tego typu ogród może pomóc osobom zmagającym się z silnym stresem lub przepracowanym, oraz często młodzieży rozdrażnionej lub wycofanej. To terapia dla zmysłów, która może okazać się niezwykle pomocna w stawaniu czoła codziennym wyzwaniom i miejsce, z którego będą mogli korzystać nasi uczniowie.
Koordynatorki projektu:
Alina Roguska
Marzanna Lichaczewska